Voorbeeld van een zeilroute Murter - Zadar - Split - Murter.

14 dagen.

Dag 1: Aankomst Murter

Aankomst in de haven van Hramina op het eiland Murter, dat tot de eilanden van Sibenik behoort. Het centrum van Murter wordt gevormd door het grote marktplein en het ligt aan een ruime baai,. Bij Murter Betina en Slanica zijn mooie zandstranden en in de omgeving worden allerlei vormen van watersport beoefend. 

Proviand inslaan, houdt er rekening mee dat  je tot aan Zadar geen inkoop mogelijkheden meer hebt, ook niet voor brood. Ook zijn er geen pin mogelijkheden. In het plaatsje Murter  is een pinautomaat naast de pizzeria en kun je tijdens openingstijden op het postkantoor pinnen. Eventueel is de Taxichauffeur  van de luchthaventransfer bereid om even te stoppen voor de bank in Tisno.

Wij wijzen er op dat de officiële Marina's aan de prijzige kant zijn. De ligplaatsen in de kleine plaatsjes zijn wel goed betaalbaar, meestal is ankeren in baaien gratis. Voor de Kornati en de Telascica baai moet echter wel een bedrag betaald worden.

Dag 2: Murter – Zut

Het eiland Zut behoort tot de Kornati eilandengroep, bestaande uit 130 kleinere en grotere eilanden, grotendeels onbewoond. Het grootste deel van deze archipel is uitgeroepen tot Nationaal park en er zijn ontelbare beschutte baaien. Op Zut bevindt zich ook een moderne marina met alle voorzieningen. Een aanrader is echter de ankerplaats Saboni achter het eilandje Gustac ten zuiden van de marina Zut.

Dag 3: Zut – Telascica

Vandaag staat een kleine zeiltocht van 5 mijl op het programma. We varen naar het zuid-oostelijke deel van het eiland Dugi Otok (het “lange eiland”) waar zich een prachtige natuurlijke baai bevindt. De diep uitgesleten baai van Telascica is 10 km lang en tussen 1200 en 1800 meter breed en biedt goede beschutting aan schepen. De baai behoort bij het Nationale Park der Kornati en parkwachters zullen langs komen om toegangsgeld te innen. We gaan hier voor anker en genieten van zwemmen en snorkelen in het kristalheldere water. Er bestaat de mogelijkheid om een voettocht naar een zoutmeer te maken hetgeen een aanrader is.

Dag 4: Telascica – Zadar

We laten de Kornati eilanden achter ons en zetten koers naar het vasteland naar Zadar. Onderweg passeren we de brug die de eilanden Ugljan en Pasman verbindt. De meeste schepen kunnen onder deze brug door; de doorvaarthoogte is circa 16,5 meter. In deze smalle doorgang kan een behoorlijke stroom staan. Grote jachten dienen echter om Ugljan heen te varen.

Zadar, de voormalige hoofdstad van Dalmatië ligt op een schiereiland en wordt omringd door 2 kades (riva’s). De autovrije hoofdstraat, de “Kalelarga” met boetiekjes en café’s is de levensader van de stad. Links en rechts vind je schilderachtige steegjes en prachtige historische gebouwen zoals de kathedraal Sveta Stosija en de ronde kerk Sveti Donat.  

Dag 5: Zadar – Biograd

Varend langs de kust komen we na 14 mijl aan in Biograd.Dit oude kustplaatsje ligt op een schiereiland temidden van diep uitgesneden baaien. Biograd werd gesticht in de 11de eeuw en was lange tijd de kroningsstad van Kroatische koningen. Vandaag de dag is Biograd een populaire badplaats aan de Dalmatische kust en liggen er mooie zandstranden in de directe omgeving. Van de historische bebouwing is echter weinig meer over. 

Dag 6: Biograd – Kaprije

Vanaf Biograd varen we terug richting de eilandenwereld; ons doel van vandaag is het eiland Kaprije met het gelijknamige dorp. Onderweg is volop gelegenheid om een ankerstop te maken voor een duik in het glasheldere water of voor een lekkere lunchsalade. Kaprije behoort tot de grootste eilanden voor de kust van Sibenik en vanaf de heuvels bij het stadje heb je een mooi uitzicht op de andere eilanden.  

Dag 7: Kaprije – Skradin

Een boeiende tocht naar de watervallen in de rivier de Krka. We varen langs de drukke stad Sibenik de rivier op die door een soort canyon loopt. Door de wervelende wind is het nauwelijks mogelijk om te zeilen dus motoren we. Na zo’n twee uur op de rivier komen we aan in de marina van Skradin. Totale afstand 18 mijl. Verder varen kan niet omdat hier het nationale park begint met de beroemende Krka watervallen.Afhankelijk van de tijd kan men ’s middags of de volgend morgen met een taxibootje naar het Nationale Park Krka. Een wandeling langs en om de watervallen door een soort van regenwoud is zeker de moeite waard.  

Dag 8: Skradin – Zlarin

We zakken de rivier weer af en gaan naar Zlarin, een eiland dat bekend is om z’n bloedkoraal.  Onderweg passeren we een meer waar zout en zoet water elkaar tegenkomt. Het zoute water zit dieper en is warm, de bovenlaag is zoet rivierwater en koud. Leuk om even in te zwemmen. Zlarin ligt in een schitterend landschap. Het wordt niet voor niets ook wel het “gouden eiland” genoemd. 

Dag 9: Zlarin – Rogoznica

We zetten wederom koers richting het zuiden en varen naar de beschutte baai van Rogoznica. Het schilderachtige vissersdorpje ligt net zoals Primosten op een eiland dat door een dam met het vasteland verbonden is. 

Dag 10: Rogoznica – Split

Op deze  zeildag naar Split nog even voor de kust het anker uitgooien voor een duik in het azuurblauwe water. En ’s avonds natuurlijk nog eens lekker nagenieten op een terrasje. 

Split, de hoofdstad van Dalmatië, is een bruisende mediterrane Metropool. Geniet van het oude stadsgedeelte met zijn smalle straatjes of bezoek de enorme markt. Ontdek de geheimen van het 1700 jaar oude paleis van keizer Diokletianus.  

Dag 11: Split – Trogir

We verlaten de haven en zetten koers naar Trogir, eén van de schilderachtigste plaatsjes van Dalmatië. Het is beroemd vanwege zijn oude binnenstad, ontstaan onder Grieks, Romeins en Turks bestuur. Op grond van de ontelbare monumenten uit alle tijdperken wordt Trogir ook wel “museumstad” genoemd en is door de Unesco op de wereld erfgoed lijst geplaatst. Het is gewoonweg een belevenis om door de nauwe steegjes te wandelen en de enorme muren, de schuttorens, kerken en fresco’s te bezichtigen of hier en daar een blik te werpen op oude binnenplaatsen. Vele gezellige cafeetjes en tavernen nodigen uit tot een aangename verpozing. 

Dag 12: Trogir – Primosten

Primosten, is gelegen op een schiereiland, ongeveer 18 mijl ten noorden van Trogir. In de 16de eeuw werd dit eilandje door een kunstmatige dam met het vasteland verbonden; de plaatsnaam herinnert daaraan: primosten betekent “over de brug”.  De atmosfeer die deze oude stad uitstraalt is uniek, al van ver zijn de felrode daken van de huizen te zien. Erg leuk is een wandeling maken rond het eiland. Rond het mooie kerkplein bevinden zich verschillende café’s waar je zeker eens “Babic”, een heerlijk wijntje, moet proberen.   

Dag 13: Primosten – Prvic

Het eiland Prvic heeft een oppervlakte van 2,3 vierkante kilometer en ligt vlak voor het vasteland. De twee hoofdplaatsen Luka en Sepurine zijn door een wandelweg (1 km) met elkaar verbonden en er zijn bijna geen auto’s. Op de hellingen groeien olijfbomen en er wordt wijn verbouwd. Een mooie plek om een wandeling te maken of heerlijk te gaan zwemmen. 

Dag 14: Prvic – Murter

Vandaag het laatste traject van circa 16 mijl naar het eiland Murter, dat tot de eilanden van Sibenik behoort. Voor dat je Murter binnen loopt kun je nog even ankeren om voor de laatste keer te zwemmen. Vlak bij de steigers is het tankstation hier de tank nog vullen met diesel. Tegen de avond  voor 17.00 uur boot overdracht regelen. Overnachten kan in de haven van Hramina aan boord.

Dag 15: Vertrek

Ontscheping voor 9.00 sleutels inleveren en aanvaarding terugreis.

Aantal zeemijlen van deze mooie zeilreis bedraagt ca 190. 

Inplaats van in de havens van de genoemde plaatsen en eilanden te overnachten heeft u vaak ook de mogelijkheid om in de omgeving `s nachts voor anker te gaan in een prachtige baai. De volgende dag kunt dan het des betreffende eiland of plaats even aandoen om de dagelijkse boodschappen te doen en een indruk van het eiland of plaats op te doen.