Voorbeeld van een
zeilroute Murter - Zadar - Split - Murter.
14 dagen.
Dag 1: Aankomst
Murter
Aankomst in de haven van Hramina op het
eiland Murter, dat tot de eilanden van Sibenik behoort. Het centrum van Murter
wordt gevormd door het grote marktplein en het ligt aan een ruime baai,. Bij
Murter Betina en Slanica zijn mooie zandstranden en in de omgeving worden
allerlei vormen van watersport beoefend.
Proviand inslaan, houdt er rekening mee
dat je tot aan Zadar geen inkoop
mogelijkheden meer hebt, ook niet voor brood. Ook zijn er geen pin
mogelijkheden. In het plaatsje Murter
is een pinautomaat naast de pizzeria en kun je tijdens openingstijden op
het postkantoor pinnen. Eventueel is de Taxichauffeur van de luchthaventransfer bereid om even te stoppen voor de bank
in Tisno.
Wij wijzen er op dat de officiële Marina's
aan de prijzige kant zijn. De ligplaatsen in de kleine plaatsjes zijn wel goed
betaalbaar, meestal is ankeren in baaien gratis. Voor de Kornati en de
Telascica baai moet echter wel een bedrag betaald worden.
Het eiland Zut behoort tot de Kornati eilandengroep, bestaande uit
130 kleinere en grotere eilanden, grotendeels onbewoond. Het grootste deel van
deze archipel is uitgeroepen tot Nationaal park en er zijn ontelbare beschutte
baaien. Op Zut bevindt zich ook een moderne marina met alle
voorzieningen. Een aanrader is echter de ankerplaats Saboni achter het
eilandje Gustac ten zuiden van de marina Zut.
Vandaag staat een kleine zeiltocht van 5
mijl op het programma. We varen naar het zuid-oostelijke deel van het eiland
Dugi Otok (het “lange eiland”) waar zich een prachtige natuurlijke baai
bevindt. De diep uitgesleten baai van Telascica is 10 km lang en tussen 1200 en
1800 meter breed en biedt goede beschutting aan schepen. De baai behoort bij
het Nationale Park der Kornati en parkwachters zullen langs komen om
toegangsgeld te innen. We gaan hier voor anker en genieten van zwemmen en
snorkelen in het kristalheldere water. Er bestaat de mogelijkheid om een
voettocht naar een zoutmeer te maken hetgeen een aanrader is.
We laten de Kornati eilanden achter ons en
zetten koers naar het vasteland naar Zadar. Onderweg passeren we de brug die de
eilanden Ugljan en Pasman verbindt. De meeste schepen kunnen onder deze brug
door; de doorvaarthoogte is circa 16,5 meter. In deze smalle doorgang kan een
behoorlijke stroom staan. Grote jachten dienen echter om Ugljan heen te varen.
Zadar, de voormalige hoofdstad van Dalmatië
ligt op een schiereiland en wordt omringd door 2 kades (riva’s). De autovrije
hoofdstraat, de “Kalelarga” met boetiekjes en café’s is de levensader van de
stad. Links en rechts vind je schilderachtige steegjes en prachtige historische
gebouwen zoals de kathedraal Sveta Stosija en de ronde kerk Sveti Donat.
Varend langs de kust komen we na 14 mijl
aan in Biograd.Dit oude kustplaatsje ligt op een schiereiland temidden van diep
uitgesneden baaien. Biograd werd gesticht in de 11de eeuw en was
lange tijd de kroningsstad van Kroatische koningen. Vandaag de dag is Biograd
een populaire badplaats aan de Dalmatische kust en liggen er mooie zandstranden
in de directe omgeving. Van de historische bebouwing is echter weinig meer
over.
Vanaf Biograd varen we terug richting de
eilandenwereld; ons doel van vandaag is het eiland Kaprije met het gelijknamige
dorp. Onderweg is volop gelegenheid om een ankerstop te maken voor een duik in
het glasheldere water of voor een lekkere lunchsalade. Kaprije behoort tot de
grootste eilanden voor de kust van Sibenik en vanaf de heuvels bij het stadje
heb je een mooi uitzicht op de andere eilanden.
Een boeiende tocht naar de watervallen in
de rivier de Krka. We varen langs de drukke stad Sibenik de rivier op die door
een soort canyon loopt. Door de wervelende wind is het nauwelijks mogelijk om
te zeilen dus motoren we. Na zo’n twee uur op de rivier komen we aan in de
marina van Skradin. Totale afstand 18 mijl. Verder varen kan niet omdat hier
het nationale park begint met de beroemende Krka watervallen.Afhankelijk van de
tijd kan men ’s middags of de volgend morgen met een taxibootje naar het
Nationale Park Krka. Een wandeling langs en om de watervallen door een soort
van regenwoud is zeker de moeite waard.
We zakken de rivier weer af en gaan naar
Zlarin, een eiland dat bekend is om z’n bloedkoraal. Onderweg passeren we
een meer waar zout en zoet water elkaar tegenkomt. Het zoute water zit dieper
en is warm, de bovenlaag is zoet rivierwater en koud. Leuk om even in te
zwemmen. Zlarin ligt in een schitterend landschap. Het wordt niet voor niets
ook wel het “gouden eiland” genoemd.
We zetten wederom koers richting het zuiden
en varen naar de beschutte baai van Rogoznica. Het schilderachtige
vissersdorpje ligt net zoals Primosten op een eiland dat door een dam met het
vasteland verbonden is.
Op deze
zeildag naar Split nog even voor de kust het anker uitgooien voor een
duik in het azuurblauwe water. En ’s avonds natuurlijk nog eens lekker
nagenieten op een terrasje.
We verlaten de haven en zetten koers naar Trogir, eén van de
schilderachtigste plaatsjes van Dalmatië. Het is beroemd vanwege zijn oude
binnenstad, ontstaan onder Grieks, Romeins en Turks bestuur. Op grond van de
ontelbare monumenten uit alle tijdperken wordt Trogir ook wel “museumstad”
genoemd en is door de Unesco op de wereld erfgoed lijst geplaatst. Het is
gewoonweg een belevenis om door de nauwe steegjes te wandelen en de enorme
muren, de schuttorens, kerken en fresco’s te bezichtigen of hier en daar een
blik te werpen op oude binnenplaatsen. Vele gezellige cafeetjes en tavernen
nodigen uit tot een aangename verpozing.
Primosten, is gelegen op een schiereiland,
ongeveer 18 mijl ten noorden van Trogir. In de 16de eeuw werd dit
eilandje door een kunstmatige dam met het vasteland verbonden; de plaatsnaam
herinnert daaraan: primosten betekent “over de brug”. De atmosfeer die
deze oude stad uitstraalt is uniek, al van ver zijn de felrode daken van de
huizen te zien. Erg leuk is een wandeling maken rond het eiland. Rond het mooie kerkplein bevinden zich
verschillende café’s waar je zeker eens “Babic”, een heerlijk wijntje, moet
proberen.
Het eiland Prvic heeft een oppervlakte van
2,3 vierkante kilometer en ligt vlak voor het vasteland. De twee hoofdplaatsen
Luka en Sepurine zijn door een wandelweg (1 km) met elkaar verbonden en er zijn
bijna geen auto’s. Op de hellingen groeien olijfbomen en er wordt wijn
verbouwd. Een mooie plek om een wandeling te maken of heerlijk te gaan
zwemmen.
Vandaag het laatste traject van circa 16
mijl naar het eiland Murter, dat tot de eilanden van Sibenik behoort. Voor dat
je Murter binnen loopt kun je nog even ankeren om voor de laatste keer te
zwemmen. Vlak bij de steigers is het tankstation hier de tank nog vullen met
diesel. Tegen de avond voor 17.00 uur
boot overdracht regelen. Overnachten kan in de haven van Hramina aan boord.
Ontscheping voor 9.00 sleutels inleveren en
aanvaarding terugreis.
Aantal zeemijlen van deze mooie zeilreis
bedraagt ca 190.
Inplaats van in de havens van de genoemde
plaatsen en eilanden te overnachten heeft u vaak ook de mogelijkheid om in de
omgeving `s nachts voor anker te gaan in een prachtige baai. De volgende dag
kunt dan het des betreffende eiland of plaats even aandoen om de dagelijkse
boodschappen te doen en een indruk van het eiland of plaats op te doen.